Het Benelux treinstel aan het werk in rave-M-stad samen met een MAT 54.

De stellen zijn wel digitaal, maar hebben geen sound decoder.


De HONDEKOP in het echte leven.

Bron: WIKIPEDIA/3railwiki

In 1957 werd de spoorlijn Antwerpen – Roosendaal geëlektrificeerd. Voor de Beneluxdienst tussen Amsterdam en Brussel zijn in dat jaar 12 2-delige treinstellen aangeschaft van het Materieel '57 (Mat '57). Qua uiterlijk waren ze, afgezien van de kleur, grotendeel gelijk aan de overige "Hondekoppen". Het interieur en qua techniek waren de treinstellen Materieel '57 wel degelijk anders dan de treinstellen van het Materieel '54. De treinstellen werden gebouwd door Werkspoor, waarbij de elektrische installatie werd gemaakt door de Belgische fabrikanten ACEC en SEM. Het treinstel is geschikt voor zowel de 1500 Volt gelijkspanning voor Nederland, als voor de 3000 Volt gelijkspanning voor het Belgische spoor. De rijtuigen zijn van 2 verschillende stroomafnemers (pantografen) voorzien, omdat de bovenleiding in België op een andere hoogte hangt dan in Nederland.

In Juli 1957 werden de eerste treinstellen aan de NS afgeleverd, met de bedrijfsnummers 1201 t/m 1204. In augustus 1957 werden de treinstellen met de bedrijfsnummers 220.901 t/m 220.904 voor de NMBS, afgeleverd. De NS treinstellen met de bedrijfsnummers 1205 t/m 1208 werden in september 1957 geleverd.

De treinstellen hebben 24 1e klasse zitplaatsen en 96 2e klasse zitplaatsen. De treinstellen werden afgeleverd in een donkerblauwe kleur met een grijskleurig dak en schortplaten. Over de gehele lengte van de behuizing was een brede zandgele bies aangebracht. Vanaf 1973 werd de zangele bies overgeschilderd in een donkergele bies. De treinstellen zijn niet voorzien geweest van het NS logo of het NMBS logo.

Het treinstel had tevens een douane-compartiment, zodat grenscontrole onderweg kon plaatsvinden in plaats van op de stations in Essen (in België) of op het station Roosendaal (NL).

In 1971 kregen de treinstellen een derde frontsein op de neus. In de loop der jaren werden enige constructiewijzigingen doorgevoerd, waarbij de douaneruimte werd omgebouwd tot eerste-klas coupé met 6 zitplaatsen. De keukens werden gesloten in 1975 en later omgebouwd tot twee tweede klas coupés.

De treinstellen werden in 1986 verdrongen door het nieuwe trek-duw-materieel met ICR en locs van de NMBS-reeks 11. De meeste treinstellen zijn nog tot 15 januari 1988 in dienst geweest voor de binnenlandse Nederlandse dienst.