LAY OUT 3e "vitrine" baan/rangeerterrein. 

Rode buitencirkel: ICE3 links om. Blauwe baan is de tegenrichting van de ICE3. Hier komen de lange personen of goederen treinen te rijden. De groene baan is bestemd voor lokale treinen en museummateriaal (ook links om).

Alle banen zijn dusdanig met elkaar verbonden, dat er overgelopen kan worden. Ook is er voldoende opstelmogelijkheid.  De witte delen zijn bestemd om ruimte vrij te houden voor rangeerbewegingen. Paars kan gebruikt worden om een trein af te stellen. Doorrijden bij leeg spoor kan ook (licht blauw). 

Het schema is gemaakt met het (betaalde) programma ANYRAIL. De railstukken zijn niet 100% gelijk aan de werkelijk gebruikte. De foto's op deze website zijn natuurlijk zo gemaakt, dat veel dingen lijken "af te zijn". Natuurlijk klopt dit niet, maar je fantasie moet ook doorgaan. 

Wat de sfeer betreft: Veel van de personenwagons zijn voorzien van led verlichting door Jaap van de Berg. Dit fijne priegelwerk lukt mij niet meer door wat lichamelijke klachten. Het leuke is dat er ook bouwers zijn, die juist dat stukje "opbouwen" heel erg leuk vinden. 

De ANWB auto bestaat echt. Niet bij de ANWB, maar wel als trouwauto......met medewerking van de ANWB.

De tunnelbak is gesitueerd boven de hoofdbaan aan de lange muurzijde en is 20cm breed. Het vooraanzicht blijft open. Op de tunnelbak komt het beeld van een drukke stadsstraat d.m.v een muurafbeelding en bebouwing. In de tunnelbak ligt het denkbeeldige station van rave-m-stad.com

Langs de linkerzijde van de tafel komt een fotostrook met naaldbomen. Deze is hoger dan de stadsafbeelding en loopt dan aan de bovenkant gelijk met de lucht van de stadsstraat.

Verder is er veel ruimte voor rangeren met complete stammen. Er is genoeg ruimte voor nieuw materieel. We blijven sleutelen en aanpassen.........Voor verlichting wordt er o.a. gebruik gemaakt van onderdelen van LEMAX (ja die van de kersthuisjes) Veel lampen of reclamebordjes passen qua maat best wel bij de baan van HO. Wel moet je er voorzichtig mee zijn, want veel LEMAX onderdelen zijn wat aan de grote kant.

De wissels liggen binnen handbereik aan de lange loopzijde. Er zal dus handmatig gereden worden. Wel met behulp van digitale locomotieven, die aangestuurd worden via de SmartControl van PIKO. Hiervoor is een eigen WiFi netwerk in de treinkamerlucht die perfect samenwerkt met de draadloze SmartControl unit.

Voorlopig is het dus een bewuste keuze om de wissels met de hand te bedienen op het rangeerterrein.  Door de handzame draagbare digitale bediening blijft toch alles overzichtelijk.

Seinen en lantarenpalen zijn een wens. Veel gebouwen en het museum terrein zijn voorzien van LEMAX led verlichting en lantarenpalen.

Het werk aan de scenery blijft voorlopig nog wel doorgaan. Beetje bij beetje krijgt het sfeer. 

Basis was de PIKO startset met ICE3 (inmiddels uitgebreid met 1 rijtuig) en 6427 met SmartController. Een BENELUX is bij gekomen alsmede een groene HONDEKOP. Digitaal, maar geen sound. Ik denk, dat je sound moet beperken tot diesels en stoom. Dat is relevant. Ook de financiële kant speelt hier in mee, want sound decoders zijn niet goedkoop en als ze niet echt wat toevoegen......

De rails leveren de gelijkstroom aan en alle commando's gaan via het eigen WiFi netwerk van de PIKO SmartBox door de kamerlucht naar de locomotieven en seinen etc. De locomotieven zijn uitgerust met DCC sound decoders. Bijna alle loc's hebben een ESU decoder (RAILcom PLUS). De wat oudere ESU decoders hebben geen PLUS functie. Deze worden eenmalig met de hand ingevoerd. Ook zijn er loc's met een SIMO decoder of anders.....

De PIKO Smartcontroller maakt het mogelijk om vrij rond je tafel te lopen en met de treinen bezig te kunnen zijn, maar heeft als nadeel, dat je maar 1 trein tegelijk kunt bedienen.

Met de hand 3 treinen kunnen laten rijden zal nog net gaan als de wissels in de juiste stand liggen. (bij mij nog handwerk)